Профспілка працівників охорони здоров'я України

  Оплата праці

  Права працівників



  Преса

  Дайджест

  Приймальня голови молодіжної ради

Детальніше

12.02.2018

Реформа охорони здоров’я: Морально-етичне

Як вже багато хто став помічати, країна відчуває досить дивні проблеми зі спробами реформувати нашу охорону здоров’я. При інших наших реформах – проблеми зовсім іншого ґатунку, зазвичай фінансово-організаційні. А тут буквально «щось всередині нас» не дає нам погодитися з реформою. Причому, схоже, ми готові заперечувати проти практично будь-якої концепції реформи в цій сфері.

Радянська охорона здоров’я успадкувала принцип, що медпрацівник повинен «служити» суспільству. Не працювати і заробляти своєю працею, а саме служити, як служить солдат, наприклад. А віртуальна клятва Гіппократа, на яку так люблять посилатися ті, хто вищих медичних навчальних закладів не закінчував – міцно асоціюється у нас з військової присягою … (Ті, хто закінчував медвузи, знають, що жоден радянський і пострадянський лікар клятви Гіппократа не давав і не міг давати). До медпрацівників у нас громадяни застосовують такі морально-етичні норми, які ніколи і ні за яких обставин не будуть застосовувати до себе:

  1. Будь-яке бажання лікаря / медсестри заробити заздалегідь оголошено корупцією. На відміну від, скажімо, автомеханіка, будівельника або продавця в магазині, їх бажання заробити – абсолютно законне і навіть похвальне. Люди вміють жити. Робітнича кісточка. Питання: а чому автомеханіку можна заробляти своєю працею, а лікарю не можна?
  2. Лікар – професія благородна і добра, тому гроші тут ні до чого. Суспільство абсолютно чітко вважає бідність ознакою шляхетності і доброти. Якщо доктор багатий – то він «злий», «жадібний» і «підступний». Цікаво, що до зарубіжних і дуже багатих лікарів, які іноді до нас приїжджають – ці моральні критерії не застосовуються. Суспільство хоче багатіти, але так, щоб його лікували жебраки-лікарі. Громадяни, а навіщо це вам?
  3. Коли обговорюють низькі лікарські / сестринські зарплати, то головний аргумент – «а у нас теж маленькі зарплати, тому ми вам платити не будемо». Чому цей аргумент не працює, наприклад, в продуктовому магазині? Або продукти харчування – не критично важливий товар?
  4. Всі скаржаться на «медичну / лікарську мафію», при цьому в країні немає жодної значної лікарської організації, яка дійсно впливала б (таємно чи явно) на державну політику в галузі медичного права, політики і законодавства. Або мафія є, або її немає. Як це може бути одночасно?
  5. Кожен громадянин країни шукає «свого» лікаря, який буде лікувати його і його сім’ю по знайомству. Тобто, “по знайомству” лікарі лікують добре. А “не по знайомству”, значить, погано? Але навіщо суспільству лікарі, які добре лікують тільки “по знайомству”? Громадянин, який вірить, що незнайому людину потрібно лікувати погано – чи не переносить він на лікаря свою мораль?
  6. Переконання в тому, що лікувати людей за гроші – це «не по-християнськи». Дуже цікава змичка між релігією і медициною, між ставленням до лікарів, як носіям віри. А якщо лікар – атеїст, то йому можна лікувати за гроші? А якщо пацієнт – буддист, то його можна лікувати за гроші? Дуже цікаві питання для світської держави …

Подібних питань і дивацтв нашого ставлення до лікарів можна помітити дуже багато. Більшість наших співгромадян взагалі не можуть зрозуміти, чому ці ніщеброди-медики ще ходять на роботу? Вони самі при такій зарплаті точно б не ходили. Не такі вони дурні. Якщо ще ходять – значить там є грошовий інтерес. Інших інтересів наш громадянин уявити собі не може.

Сенс всієї медичної діяльності для пострадянської людини – це служіння. Проблема в тому, що служіння – позаекономічне поняття. Воно в принципі не передбачає товарно-грошового обміну. У нашій медицині (і в охороні здоров’я теж) немає економіки. Гроші та інші ресурси беруться «з нізвідки» і діваються «в нікуди». Голосіння про «ефективність» медичної послуги розбиваються об невміння порахувати вартість кінцевого продукту медичної діяльності на вкладену гривню. Адже здоров’я людини у нас безцінне. Причому тут взагалі гроші?

Таким чином, неприйняття реформи охорони здоров’я (причому будь-якого штибу) йде зсередини, з невідповідності уявлень більшості громадян про медичну діяльність, як релігійно-суспільне служіння (я б навіть казав – чернечий послух) і реальностями ринкової економіки, які він бачить навколо себе і які сам своєю роботою активно підтримує … Помилка була здійснена в ранніх 90-х роках, коли ринкову економіку абсолютно свідомо «не пустили в медицину», тим самим відклавши найболючішу реформу «на колись потім».

Це «потім» обходиться нам зараз дуже дорого …. 



Актуально

Реформи охорони здоров’я України....

Приймальня

Новини

15.04.24
Звернення ФПУ до КМУ
15.04.24
Задля перемоги
усі новини

Календар подій

Попередні February - 2018 Наступні
 Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 01020304
05
06
07
08091011
12
13
14
15161718
19
20
2122232425
26
27
28 

Фотодокументи