Профспілка працівників охорони здоров'я України

  Оплата праці

  Права працівників



  Преса

  Дайджест

  Приймальня голови молодіжної ради

Детальніше

05.07.2017

Пенсійна реформа потребує суттєвого доопрацювання

 

Профспілка працівників охорони здоров’я України вимагає доопрацювання проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих  актів України щодо підвищення пенсій» (реєстр. № 6614 від 21.06.2017), який вносить суттєві зміни до чинної системи пенсійного забезпечення медичних працівників (лист додається).

 

 

30.06.2017 № 03-03/217    

Спільний представницький орган об’єднань профспілок

 

 

Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих  актів України щодо підвищення пенсій»

 

Профспілка працівників охорони здоров’я України розглянула проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих  актів України щодо підвищення пенсій» (реєстр. № 6614 від 21.06.2017), який вносить суттєві зміни до чинної системи пенсійного забезпечення громадян України.

Профспілка підтримує  деякі з положень пенсійної реформи. Зокрема це стосується осучаснення раніше призначених пенсій, посилення залежності розміру  пенсії від тривалості страхового стажу та отримуваної заробітної плати, заміни механізму відшкодування пенсій на пільгових умовах на сплату роботодавцем підвищеного розміру єдиного внеску, скасування примусового вилучення частини (15%) пенсій у працюючих пенсіонерів, звільнення Пенсійного фонду від невластивих йому виплат.

Проте Профспілка має багато зауважень та застережень до презентованих змін.
Особливе обурення  викликала пропозиція скасувати з 1 січня 2018 року право на призначення пенсій за вислугу років (з-поміж інших категорій працівників таке право нині мають і  працівники   галузі охорони здоров’я).  Одразу зауважимо, що цей вид пенсії є своєрідною компенсацією за    роботу в   особливо шкідливих  і важких умовах та    професійну  діяльність з  ризиком передчасного професійного старіння, психологічного та емоційного перевантаження, а також синдрому професійного вигорання,   що накопичується за багато років. Тобто це особлива форма матеріального забезпечення категорій працівників, які не можуть  довго працювати за своєю професією через  значне навантаження на здоров’я, що може призвести   до зниження  або й  втрати працездатності.

Профспілка вважає, що скасування  права на призначення пенсій за вислугу років для працівників охорони здоров`я неодмінно має   супроводжуватися запровадженням системи компенсації  їх  матеріальних втрат   внаслідок  вимушеного переходу на іншу роботу або повного припинення трудової діяльності. У зв’язку з цим, пропонуємо:

- запровадити обов'язкові корпоративні пенсійні схеми для фінансування дострокових і спеціальних пенсій для особливих категорій професій у сфері охорони здоров’я, пов'язаних із підвищеним ризиком для здоров’я та життя;

- внести зміни і доповнення до  списків (переліків) професій і посад, робота в яких дає право на пільгове пенсійне забезпечення;

- запровадити недержавне пенсійне забезпечення працівників охорони здоров’я.

Крім того, не підтримується пропозиція щодо скасування індексації пенсій і щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві та членам їх сімей, яка передбачена Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» і є на даний час державною гарантією, обов’язковою для виконання. Замість цього передбачаються особливі умови щорічного підвищення пенсій і страхових виплат.

При цьому, у 2018-2020 роках щорічне підвищення раніше призначених пенсій пропонується здійснювати за окремим рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням фінансових можливостей бюджету Пенсійного фонду України. І лише починаючи з 2021 року показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передують року, попереднього від року, в якому проводиться збільшення.

Тобто, Уряд в ручному режимі, прив'язуючись до якихось макроекономічних показників, буде здійснювати перерахунок та індексацію раніше призначених пенсій як йому зручно. Жорсткої економічної формули, гарантованого  захисту інтересів людей немає.

 Вважаємо, що запровадження таких «особливих умов індексації» пенсій призведе до загострення проблеми подальшого осучаснення пенсій, скорочення купівельної спроможності пенсіонерів та їх подальшого зубожіння. Крім того, скасування загального порядку індексації пенсій згідно із Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» призведе до порушення принципу соціальної справедливості стосовно такої соціально вразливої категорії населення як пенсіонери.

Пропозиція  зменшити величину оцінки одного року страхового стажу з 1,35% до 1%  (коефіцієнт страхового стажу) при призначенні пенсій з 1 січня 2018 року суперечить положенням Конвенції Міжнародної організації праці про мінімальні норми соціального забезпечення № 102, яка набрала чинності для України 6 червня 2017 року відповідно до  Закону України № 1024-VIII .
Відповідно до положень Конвенції мінімальний страховий стаж для призначення пенсії рекомендовано встановлювати на рівні 30 років. При цьому, розмір призначеної пенсії рекомендовано встановлювати на рівні не менше 40% втраченого доходу. Таке співвідношення можна досягти при встановленні  величини оцінки одного року страхового стажу не менше 1,33%.

До законопроекту не надано актуарних розрахунків, які обов’язково проводяться згідно зі статтею  77  Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», Методики проведення актуарних розрахунків у  системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, затвердженої постановою  Кабінету  Міністрів  України від 16.12.2004 № 1677, а також постанови Пенсійного фонду України «Про затвердження Порядку проведення  актуарних  розрахунків у системі  загальнообов'язкового  державного  пенсійного страхування» від 18.07.2005  № 12-1.

Дані актуарних розрахунків використовуються для:

- здійснення фінансового аналізу змін в пенсійному законодавстві;

- аналізу змін, які пропонується внести до пенсійного законодавства;

- оцінки незабезпечених фінансових зобов'язань Пенсійного фонду України;

- здійснення коротко-, середньо- та довгострокових прогнозів надходжень і витрат бюджету Пенсійного фонду України та визначення оптимальних  термінів запровадження змін до законодавства з питань пенсійного забезпечення;

- підготовки рекомендацій щодо заходів, необхідних для забезпечення фінансової стабільності системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.

Враховуючи зазначене, вважаємо, що законопроект потребує доопрацювання з урахуванням висловлених вище зауважень і пропозицій.

 

Заступник Голови Профспілки                    І.М. Швець 



Актуально

Реформи охорони здоров’я України....

Приймальня

Новини

20.04.24
В І Т А Є М О з обранням!
15.04.24
ДО ПИТАННЯ УКРАЇНСТВА ПРОФСПІЛОК
усі новини

Календар подій

Попередні April - 2024 Наступні
 Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
01
020304050607
08
091011121314
15
16171819
20
21
22232425262728
2930 

Фотодокументи