13.05.2009
ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОГО ІМІДЖУ МЕДИЧНОГО ПРАЦІВНИКА
Ігор КОВАЛЬЧУК, головний лікар Львівського державного онкологічного регіонального лікувально-діагностичного центру;
Андрій ВАРАВА, голова молодіжної ради Львівської обласної організації профспілки працівників охорони здоров’я України.
Економічні, політичні, соціально-культурні перетворення в суспільстві, зростаюча соціальна напруга — все це визначає нагальність докорінного перегляду підходів до формування іміджу медичного працівника. Відповідаючи на запитання, чи є сенс у формуванні позитивного іміджу медичного працівника (лікаря, організатора охорони здоров’я) і чи не сприятиме це замовчуванню проблем, у тому числі і пов’язаних з якістю надання медичної допомоги, слід насамперед з’ясувати взаємозв’язок двох соціально-психологічних явищ: іміджу лікаря та іміджу здорової людини, утвердження поняття «здоров’я» в суспільстві. Якщо об’єктивний зв’язок між цими явищами існує, якщо вони співвідносяться як загальне і ціле та/або як засіб і мета, то формування позитивного іміджу є об’єктивно необхідним. Якщо формування позитивного іміджу медпрацівника буде одним зі способів психологічної дії на суспільство з метою утвердження здорового способу життя, тоді існуватиме і об’єктивний взаємозв’язок між «позитивним іміджем лікаря» та «іміджем здорової людини». Актуальність проблеми формування позитивного іміджу медичного працівника загострилася ще і внаслідок посилення ролі засобів масової інформації, які почали виконувати не лише інформаційну функцію, але й оцінну. Автори газетних публікацій віддають перевагу розгляду конфліктів за участю медпрацівників, кримінальній хроніці, фігурантами якої є медичні працівники. Усе це однозначно формує негативний імідж медичного працівника. ЗМІ активно мусують штучне протистояння інтересів лікаря та пацієнта. Об’єктивні можливості лікаря надати медичну допомогу на сьогодні вочевидь не відповідають «ідеальному образу лікаря». Відтак існує протиріччя між реальним іміджем та «ідеальним образом». Використовуючи це протиріччя з метою підняття своїх накладів, засоби масової інформації здебільшого подають так звані «смажені факти». Загалом, у журналістиці, призначеній для широкої аудиторії, «смажений факт» — це рушійна сила накладу. Ми не можемо цього змінити. Але взяти цю обставину до уваги зобов’язані. Умовно можна розділити громаду на дві цільові аудиторії: «аудиторія лікарів» і «аудиторія пацієнтів». Кожна з цих аудиторій використовує або загальні (немедичні, непрофільні), або спеціальні (медичні, профільні, наукові, спеціалізовані) джерела інформації. При цьому спеціальні джерела, як правило, не проникають у середовище «аудиторії пацієнтів», отож вони формують імідж лікаря переважно в лікарському середовищі. А головним завданням є формування позитивного іміджу лікаря в «аудиторії пацієнтів», в цілому в суспільстві. Формувати такий імідж повинні органи управління охороною здоров’я, організатори управління охорони здоров’я, галузева профспілка; профільні медичні громадські об’єднання, зокрема, Асоціація головних лікарів, Асоціація медичних сестер. Саме ці організації провадять політику в галузі в цілому. Неможливо ефективно втілювати політику здоров’я нації без утвердження позитивного іміджу безпосередніх виконавців цієї політики — лікарів. Особливу роль у формуванні позитивного іміджу медпрацівника має відігравати медіа-ресурс, який використовують органи управління охорони здоров’я та галузева профспілка. Цей медіа-ресурс може бути власним або залученим. Слід констатувати, що власний медіа-ресурс охорони здоров’я є специфічним і недостатньо поширеним серед «аудиторії пацієнтів», що звужує можливості донести необхідну інформацію до широкого загалу. Визначення виду медіа-ресурсу (власного чи залученого), який застосовують для формування позитивного іміджу медпрацівника, має значення лише тоді, коли сформовано підходи, способи, прийоми викладу інформації, спрямованої на формування позитивного іміджу медпрацівника. Інформаційну політику в галузі охорони здоров’я провадять з метою: — забезпечення доступу громадян до інформації у сфері охорони здоров’я; — створення мереж інформації; — зміцнення матеріально-технічних, фінансових, організаційних, правових і наукових основ інформаційної діяльності в галузі; — забезпечення ефективного використання інформації; — сприяння постійному оновленню, збагаченню та зберіганню інформаційних ресурсів кожного суб’єкта галузі; — створення системи охорони інформації кожного суб’єкта галузі; — сприяння співробітництву суб’єктів в інформаційній сфері галузі. Пріоритетом інформаційної політики має бути утвердження високої ролі лікаря в суспільстві. У кожній професії існує соціальна складова. Соціальність професійної діяльності лікаря нерозривно поєднана з якістю роботи. Іншими словами, роль лікаря полягає не стільки в тому, щоб вилікувати пацієнта від певної хвороби, скільки в тому, щоб навчити його бути здоровим, уникати захворювань, не допускати інвалідизації. Без поваги до вчителя (в даному разі — лікаря) — не може бути поваги до його науки; рівень засвоєння знань об’єктивно зумовлений рівнем статусу вчителя в суспільстві. На сьогодні загострилася проблема, суть якої полягає в тому, що образ «ідеального лікаря» набагато віддалився від іміджу реального лікаря, з яким стикаються пацієнти. Будемо відверті. Ідеальний образ завжди буде випереджати реальний — це об’єктивно. Однак сьогодні реальний образ лікаря формується ситуативно, з урахуванням реакції пацієнтів на недостатнє бюджетне фінансування медичної галузі, спекуляцій окремих засобів масової інформації, відсутності державної політики на утвердження високої ролі лікаря в суспільстві, низької оплати праці лікаря. Цілком зрозуміло, що передумови для формування іміджу медпрацівника вже склалися як негативні. Однак навіть за таких умов на підсвідомому рівні в суспільстві панує довіра до слова лікаря. Згадаймо минулу каденцію всього депутатського корпусу України. Велика кількість лікарів, організаторів охорони здоров’я були обрані депутатами. А справи з фінансуванням бюджетної медицини були не набагато кращими, ніж за нинішньої каденції. Тож коли народ обирав лікарів своїми депутатами, він керувався саме соціальним статусом (іміджем) лікаря, а не станом розвитку галузі охорони здоров’я. Отже, десятиліттями в суспільстві формувалася довіра до лікаря, його суспільну роль визначено на рівні, який не загубився за хвилями соціальних перетворень. Це достатньо вагома передумова для того, щоб провести ґрунтовний аналіз інформаційної політики всіх учасників єдиного медичного простору на предмет її відповідності завданню формування позитивного іміджу медичного працівника. Переконані, що внаслідок такого аналізу має бути розроблений комплекс організаційних, правових, соціальних, економічних заходів, спрямованих на формування позитивного іміджу медичного працівника. Ревізія всіх матеріально-технічних засобів, які формують медіа-ресурс галузі охорони здоров’я, дасть змогу акумулювати засоби для впровадження окремих іміджевих проектів. Фахівці зі зв’язків із громадськістю, профспілкові активісти мають бути належним чином зорієнтовані на збирання, обробку, виклад через засоби масової інформації відомостей, які сприятимуть досягненню завдання. Передусім, необхідно буде подолати бар’єр між «аудиторією лікарів» та «аудиторією пацієнтів» — це можливо, лише використовуючи зацікавленість людини бути здоровою. Тому важливим напрямом роботи є діяльність обласних центрів здоров’я, які виконують роз’яснювальну, профілактичну роботу саме в «аудиторії пацієнтів». Львівська обласна профспілкова організація, використовуючи власний медіа-ресурс (Інтернет-портал, інформаційний бюлетень «За медичні права»), також спричиняється до формування позитивного іміджу медпрацівника, за роки існування цього медіа-ресурсу відпрацьовано схеми, методики викладу інформаційного матеріалу. На наш погляд, необхідно поглибити кооперацію між профспілковими ЗМІ та обласними центрами здоров’я. Рівень цієї кооперації повинен бути відображений в окремому розділі Колективної угоди про співпрацю та соціальне партнерство між Головним управлінням охорони здоров’я та обласною організацією професійної спілки працівників охорони здоров’я України. І насамкінець важливо відзначити, що соціальний діалог між «аудиторією лікарів» та «аудиторією пацієнтів» потребує розроблення механізму реалізації.
Ваше здоров’я 8 травня № 18
|